Επικαλούμενο τις ειδικές συνθήκες της πανδημίας, το Υπουργείο Παιδείας, στη βάση εξορθολογισμού προσωπικού και με νομιμοφανείς διαδικασίες, με πρόσφατη εγκύκλιο (6/5/2020 «Λειτουργία των Κέντρων Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης» ΚΕΣΥ ) προωθεί τη μετακίνηση προσωπικού από τα ειδικά σχολεία και τα τμήματα ένταξης κάθε περιοχής για να καλύψει τις διογκωμένες ανάγκες των ΚΕΣΥ, ενώ, παράλληλα, δεν προβαίνει σε καμία νέα πρόσληψη για την κάλυψή τους.
Η εν λόγω εγκύκλιος έρχεται να αναδείξει, για πολλοστή φορά, τα κενά που υπάρχουν στις υποστηρικτικές δομές εκπαίδευσης, καθώς και την επιδίωξη του Υπουργείου να εκμεταλλευτεί κυριολεκτικά το ήδη υπάρχον εκπαιδευτικό προσωπικό για να αποσυμφορήσει την ήδη βεβαρημένη κατάσταση που επικρατεί στα ΚΕΣΥ.
Το Υπουργείο Παιδείας αντί να πάρει όλα τα απαιτούμενα μέτρα για να υπάρχει το απαραίτητο μόνιμο προσωπικό στις δομές της ειδικής αγωγής και στις δομές υποστήριξης, ικανοποιώντας το αίτημα του εκπαιδευτικού κινήματος και του γονεϊκού κινήματος για μαζικούς μόνιμους διορισμούς/μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών που έχουν δουλέψει αποκλειστικά με το πτυχίο και την προϋπηρεσία, προσπαθεί, με πρόχειρο και αντιπαιδαγωγικό τρόπο, να καλύψει τα κενά σε αυτές τις δομές.
Είναι γνωστό, άλλωστε, πως κάθε χρόνο απαιτείται σημαντικός αριθμός αναπληρωτών για τη στοιχειώδη στελέχωση των ΚΕΣΥ, ενώ πολλά από τα Β΄ ΚΕΣΥ - ιδίως στα μεγάλα αστικά κέντρα - στην πραγματικότητα υπολειτουργούν. Με τα σχολεία εδώ και δύο μήνες κλειστά, οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν με κάθε τρόπο -και παρά τις όποιες δυσκολίες - να επικοινωνούν και να στηρίζουν ποικιλοτρόπως τους μαθητές τους στο πλαίσιο της παιδαγωγικής σχέσης. Στην περίπτωση των μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι δυσκολίες μεγεθύνονται εκθετικά. Στην ουσία, το Υπουργείο έμμεσα εξωθεί τους εκπαιδευτικούς να ακυρώσουν τη δρομολογημένη επικοινωνία και επαφή που είχαν με τους μαθητές τους και να …συνδράμουν στα ΚΕΣΥ.
Η μετακίνηση προσωπικού δίνει την εντύπωση πως στα ΚΕΣΥ το μόνο που χρειάζεται είναι «περισσότερα χέρια», για να διεκπεραιωθούν με πιο γρήγορο ρυθμό οι αρμοδιότητές τους (επαναξιολογήσεις μαθητών για παράλληλη στήριξη, αξιολογήσεις μαθητών που αλλάζουν εκπαιδευτική βαθμίδα ή εισέρχονται για πρώτη φορά σε εκπαιδευτική βαθμίδα, αλλαγή πλαισίου ή διατήρηση του πλαισίου φοίτησης μαθητών, αξιολογήσεις μαθητών που βρίσκονται σε διαδικασία πανελλαδικών εξετάσεων)!
Αξίζει να επισημανθεί το γεγονός, πως η μετακίνηση των συναδέλφων δεν σημαίνει αυτόματα την αποτελεσματική και λειτουργική ενσωμάτωσή τους σε μια «διεκπεραιωτική» διαδικασία, καθώς η σωστή διεπιστημονική βάση πάνω στην οποία (θα πρέπει να) λειτουργούν οι υποστηρικτικές δομές για μια μεγάλη λίστα αρμοδιοτήτων, χρειάζεται συγκεκριμένη δομή και οργάνωση μεταξύ του συλλόγου προσωπικού.
Η απότομη, χωρίς προετοιμασία μετακίνηση συναδέλφων ΕΕΠ (ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, λογοθεραπευτές κ.α), από δομές Ειδικών Σχολείων στα ΚΕΣΥ, αναδεικνύει και την έλλειψη γνώσης από πλευράς των συναδέλφων ΕΕΠ του τρόπου λειτουργίας των ΚΕΣΥ, χωρίς υπαιτιότητα βέβαια δική τους, γιατί θα προέρχονται από άλλες δομές.
Η συγκεκριμένη εγκύκλιος έρχεται σε αντίθεση με τα αιτήματα των εκπαιδευτικών σωματείων, των συλλόγων γονέων, οδηγεί σε παραπέρα υποβάθμιση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών και δημιουργεί παρακαταθήκη για αντίστοιχες κινήσεις στο μέλλον στο πλαίσιο περικοπών και υποχρηματοδότησης της δημόσιας εκπαίδευσης.
Ως Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Καλλιθέας, ζητούμε την άμεση ανάκληση της εγκυκλίου.
Για το ΔΣ
Η Πρόεδρος
Ευσεβία (Βούλα) Κοσμίδου
Η Γενική Γραμματέας
Βασιλική Κολυβίρα
Η εν λόγω εγκύκλιος έρχεται να αναδείξει, για πολλοστή φορά, τα κενά που υπάρχουν στις υποστηρικτικές δομές εκπαίδευσης, καθώς και την επιδίωξη του Υπουργείου να εκμεταλλευτεί κυριολεκτικά το ήδη υπάρχον εκπαιδευτικό προσωπικό για να αποσυμφορήσει την ήδη βεβαρημένη κατάσταση που επικρατεί στα ΚΕΣΥ.
Το Υπουργείο Παιδείας αντί να πάρει όλα τα απαιτούμενα μέτρα για να υπάρχει το απαραίτητο μόνιμο προσωπικό στις δομές της ειδικής αγωγής και στις δομές υποστήριξης, ικανοποιώντας το αίτημα του εκπαιδευτικού κινήματος και του γονεϊκού κινήματος για μαζικούς μόνιμους διορισμούς/μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών που έχουν δουλέψει αποκλειστικά με το πτυχίο και την προϋπηρεσία, προσπαθεί, με πρόχειρο και αντιπαιδαγωγικό τρόπο, να καλύψει τα κενά σε αυτές τις δομές.
Είναι γνωστό, άλλωστε, πως κάθε χρόνο απαιτείται σημαντικός αριθμός αναπληρωτών για τη στοιχειώδη στελέχωση των ΚΕΣΥ, ενώ πολλά από τα Β΄ ΚΕΣΥ - ιδίως στα μεγάλα αστικά κέντρα - στην πραγματικότητα υπολειτουργούν. Με τα σχολεία εδώ και δύο μήνες κλειστά, οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν με κάθε τρόπο -και παρά τις όποιες δυσκολίες - να επικοινωνούν και να στηρίζουν ποικιλοτρόπως τους μαθητές τους στο πλαίσιο της παιδαγωγικής σχέσης. Στην περίπτωση των μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι δυσκολίες μεγεθύνονται εκθετικά. Στην ουσία, το Υπουργείο έμμεσα εξωθεί τους εκπαιδευτικούς να ακυρώσουν τη δρομολογημένη επικοινωνία και επαφή που είχαν με τους μαθητές τους και να …συνδράμουν στα ΚΕΣΥ.
Η μετακίνηση προσωπικού δίνει την εντύπωση πως στα ΚΕΣΥ το μόνο που χρειάζεται είναι «περισσότερα χέρια», για να διεκπεραιωθούν με πιο γρήγορο ρυθμό οι αρμοδιότητές τους (επαναξιολογήσεις μαθητών για παράλληλη στήριξη, αξιολογήσεις μαθητών που αλλάζουν εκπαιδευτική βαθμίδα ή εισέρχονται για πρώτη φορά σε εκπαιδευτική βαθμίδα, αλλαγή πλαισίου ή διατήρηση του πλαισίου φοίτησης μαθητών, αξιολογήσεις μαθητών που βρίσκονται σε διαδικασία πανελλαδικών εξετάσεων)!
Αξίζει να επισημανθεί το γεγονός, πως η μετακίνηση των συναδέλφων δεν σημαίνει αυτόματα την αποτελεσματική και λειτουργική ενσωμάτωσή τους σε μια «διεκπεραιωτική» διαδικασία, καθώς η σωστή διεπιστημονική βάση πάνω στην οποία (θα πρέπει να) λειτουργούν οι υποστηρικτικές δομές για μια μεγάλη λίστα αρμοδιοτήτων, χρειάζεται συγκεκριμένη δομή και οργάνωση μεταξύ του συλλόγου προσωπικού.
Η απότομη, χωρίς προετοιμασία μετακίνηση συναδέλφων ΕΕΠ (ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, λογοθεραπευτές κ.α), από δομές Ειδικών Σχολείων στα ΚΕΣΥ, αναδεικνύει και την έλλειψη γνώσης από πλευράς των συναδέλφων ΕΕΠ του τρόπου λειτουργίας των ΚΕΣΥ, χωρίς υπαιτιότητα βέβαια δική τους, γιατί θα προέρχονται από άλλες δομές.
Η συγκεκριμένη εγκύκλιος έρχεται σε αντίθεση με τα αιτήματα των εκπαιδευτικών σωματείων, των συλλόγων γονέων, οδηγεί σε παραπέρα υποβάθμιση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών και δημιουργεί παρακαταθήκη για αντίστοιχες κινήσεις στο μέλλον στο πλαίσιο περικοπών και υποχρηματοδότησης της δημόσιας εκπαίδευσης.
Ως Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Καλλιθέας, ζητούμε την άμεση ανάκληση της εγκυκλίου.
Για το ΔΣ
Η Πρόεδρος
Ευσεβία (Βούλα) Κοσμίδου
Η Γενική Γραμματέας
Βασιλική Κολυβίρα