Πέμπτη 14 Μαΐου 2020

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ : Πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία



Το Υπουργείο Παιδείας,
 επέλεξε να καταθέσει σε δημόσια «διαβούλευση» ένα αντιεκπαιδευτικό Πολυνομοσχέδιο μέσα στην κρίση της πανδημίας, με τα σχολεία κλειστά, με τους εκπαιδευτικούς να μην έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν γενικές συνελεύσεις και χωρίς να έχει προηγηθεί κανένας διάλογος. Σκοπός του είναι να ψηφιστεί άμεσα. Η τακτική αυτή του Υπουργείου Παιδείας και της Κυβέρνησης, είναι απαράδεκτη. 

Το Πολυνομοσχέδιο προωθεί σαρωτικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης, θίγει το περιεχόμενο και τη δομή της, οξύνει τους ταξικούς φραγμούς, χτυπά τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τις εργασιακές κατακτήσεις των εκπαιδευτικών.
 Αντί να μειώσει τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα, σύμφωνα με τις πραγματικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αυξάνει τον αριθμό αυτό σε δημοτικά και νηπιαγωγεία (24 + 10%), ενώ ορίζει και ως ελάχιστο αριθμό για τη δημιουργία τμήματος τους 20 μαθητές για τα 7/θέσια και άνω σχολεία, και τους 16 για τα διθέσια και άνω νηπιαγωγεία. Οι ρυθμίσεις αυτές, θα οδηγήσουν σε υπερπληθή τμήματα, σε συγχωνεύσεις-καταργήσεις τμημάτων, σε υποχρεωτικές μετακινήσεις μαθητών (σε όμορα σχολεία), σε υπεραριθμίες εκπαιδευτικών, σε λιγότερες προσλήψεις αναπληρωτών, κάνοντας την εκπαιδευτική διαδικασία ακόμα χειρότερη. Η πανδημία μας έδειξε την ήδη πληθώρα των μαθητών στις τάξεις και την  έλλειψη μόνιμου προσωπικού καθαριότητας.
Προωθεί την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, εσωτερική και εξωτερική, από τον Σεπτέμβριο του 2020, με σύσταση ομάδων δράσεων, δείκτες, κριτήρια, εκπαιδευτικά αποτελέσματα και θεματικούς άξονες, που θα ορίζονται από το Υπουργείο, δημοσίευση των εκθέσεων αξιολόγησης, άμεση εμπλοκή του Σχολικού Συμβουλίου (γονείς-Δήμος), των συντονιστών εκπαίδευσης και τον πανοπτικό έλεγχο της ΑΔΙΠΔΕ. Στόχος είναι η σύνδεση της χρηματοδότησης με την αξιολόγηση - όπως θεσμοθετήθηκε ήδη για τα ΑΕΙ -, η κατηγοριοποίηση/ανταγωνισμός σχολείων, μαθητών, εκπαιδευτικών και η ενοχοποίησή τους για τα προβλήματα της εκπαίδευσης. Η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα νομοθετηθεί σε επόμενη φάση, καθώς η κυβέρνηση εξήγγειλε την εφαρμογή της από τον  Σεπτέμβριο του 2021. Ρωτάμε.. γιατί αξιολόγηση ΚΑΙ ΟΧΙ συνεχή και αδιάλειπτη εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, που αν μη τι άλλο, θα καρπωθούν τα παιδιά μας;
Αναδιαμορφώνει τον ρόλο και τη φυσιογνωμία του νηπιαγωγείου, με την εισαγωγή διδακτικών αντικειμένων, όπως σε πρώτη φάση των αγγλικών. Στο νομοσχέδιο μάλιστα αναφέρεται ότι, με μεταγενέστερη «υπουργική απόφαση θα ορίζονται η χρονική διάρκεια εφαρμογής, οι σχολικές μονάδες και το ωρολόγιο πρόγραμμα αυτών καθώς και οι ειδικότητες εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία των νέων ενοτήτων, ο τρόπος αξιολόγησης των μαθητών και κάθε σχετικό θέμα», πράγμα που σημαίνει ότι προωθείται η περαιτέρω κατάτμηση του προγράμματος στο νηπιαγωγείο σε διδακτικά αντικείμενα, δηλαδή η σχολειοποίησή του. Ο προσανατολισμός αυτός, με την εισαγωγή διδακτικών αντικειμένων/ειδικοτήτων, καταπατά τις βασικές αρχές της φιλοσοφίας του νηπιαγωγείου, που είναι η μάθηση διαμέσου του παιχνιδιού με μεικτές ηλικίες παιδιών και οργάνωσης της διδασκαλίας σε κέντρα ενδιαφέροντος υπό τη μορφή σχεδίων εργασίας και διαθεματικών δραστηριοτήτων. Παράλληλα, με την εισαγωγή των «εργαστηρίων δεξιοτήτων» σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια και μάλιστα με «δεξιότητες» που δεν έχουν σχέση με τις ανάγκες των μαθητών (π.χ. επιχειρηματικότητα), προωθείται γενικότερα η κατακερματισμένη κατάρτιση σε βάρος της πολύπλευρης μόρφωσης.
Προωθεί νέο πλαίσιο λειτουργίας των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων και αντίστοιχη επέκταση του θεσμού τους, και μάλιστα με την πιο σκληρή αξιολόγηση εκπαιδευτικών, που δείχνει και το μοντέλο που θα ακολουθηθεί για την ατομική αξιολόγηση όλων των εκπαιδευτικών (π.χ. προβλέπεται αξιολόγηση από Εποπτικό Επιστημονικό Συμβούλιο, Συντονιστές Εκπαίδευσης, Διευθυντή Σχολείου, σύνδεση με εξωτερική αξιολόγηση σχολείου, αποδοτικότητα μαθητών κ.λπ.). Η επέκταση ιδιαίτερα του θεσμού των Πρότυπων Σχολείων, στο πλαίσιο της προώθησης της «αριστείας», θα οδηγήσει σε ακόμα μεγαλύτερη διαφοροποίηση και κατηγοριοποίηση σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών.
Εισάγει κεντρική εποπτεία και ασφυκτικό έλεγχο, αφού κάθε σχολική μονάδα οφείλει από το σχολικό έτος 2020-2021, να λειτουργεί με «εσωτερικό κανονισμό», που συντάσσεται ύστερα από εισήγηση του διευθυντή της σχολικής μονάδας και με τη συμμετοχή όλων των μελών του συλλόγου διδασκόντων, των μελών του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, καθώς και εκπροσώπου του Δήμου. Ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας θα πρέπει να εγκρίνεται από τον συντονιστή παιδαγωγικής ευθύνης της σχολικής μονάδας, καθώς και από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης, ενώ με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων και μετά από εισήγηση του Ι.Ε.Π., μπορεί να εκδίδεται πρότυπος κανονισμός λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Το σχολείο είναι πεδίο έκφρασης και διακίνησης ιδεών, όχι αντικείμενο ελέγχου με κανόνες που διαφοροποιούνται από σχολείο σε σχολείο. 
Μετατρέπει το Γυμνάσιο και το Λύκειο σε εξεταστικά κέντρα. Επαναφέρει την Τράπεζα Θεμάτων σε όλες τις τάξεις στο Γενικό Λύκειο και στο ΕΠΑΛ, στήνοντας έναν εξεταστικό μαραθώνιο, εν είδει τοπικών πανελλαδικών εξετάσεων. Αυξάνει τα εξεταζόμενα μαθήματα για τις προαγωγικές-απολυτήριες εξετάσεις σε όλες τις τάξεις, αυξάνει τον μέσο όρο προαγωγής σε 10 ανά μάθημα, βάζει «κόντρα» μάθημα στη γ΄ λυκείου, θεσπίζει ηλικιακό όριο εγγραφής τα 17 έτη στα ΕΠΑΛ, οδηγώντας, με αυτό τον τρόπο, στο πέταγμα των πιο αδύναμων μαθητών από το σχολείο, στην όξυνση των ταξικών φραγμών, στην αύξηση της πελατείας των φροντιστηρίων. Την ίδια στιγμή, στο πλαίσιο της πειθάρχησης των μαθητών, επαναφέρει την αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια, καθώς και τις πολυήμερες αποβολές.
Τιμωρεί τους αναπληρωτές - οι οποίοι εδώ και 20 χρόνια έχουν πάρει στις πλάτες τους τη λειτουργία των δημοσίων σχολείων - με διετή ή τριετή αποκλεισμό από τους πίνακες, σε περίπτωση μη ανάληψης υπηρεσίας, αντί να πάρει ουσιαστικά μέτρα στήριξης της διαβίωσής τους εκτός του τόπου μόνιμης κατοικίας τους και αντί να κάνει μόνιμους μαζικούς διορισμούς. Επίσης, η διάταξη για την «κατά προτεραιότητα κάλυψη των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων», ομολογεί με τον πιο επίσημο τρόπο, πως το Κράτος και το Υπουργείο Παιδείας θα αφήνουν ακάλυπτα χιλιάδες κενά σε όλες τις υπόλοιπες τάξεις και τις ειδικότητες. Αντί να λυθεί το πρόβλημα των αδιόριστων εκπαιδευτικών, το Υπουργείο τιμωρεί με το αν θες, αν δεν θες κάτσε σπίτι σου. Υπάρχει και η λύση της διαδικτυακής εκπαίδευσης. Τυχαίο;
Στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση διαμορφώνεται ειδικό καθεστώς διαχείρισης των κενών - και κατ’ επέκταση του εκπαιδευτικού προσωπικού - καθώς προβλέπεται η «κατά προτεραιότητα στελέχωση των ειδικών σχολείων (ΣΜΕΑΕ) και στη συνέχεια των Τμημάτων Ένταξης». Με αυτό τον τρόπο όμως, αφενός διαφαίνεται ο κίνδυνος μη έγκαιρης στελέχωσης των Τμημάτων Ένταξης, αφετέρου δημιουργείται ένα ιδιαίτερο καθεστώς υπηρεσιακών μεταβολών στην ΕΑΕ - σε σχέση με τα όσα ισχύουν ως τώρα στην υπόλοιπη εκπαίδευση - περιορίζοντας σημαντικά το δικαίωμα επιλογής του εκπαιδευτικού ως προς τις προτιμήσεις του για δήλωση σχολικών μονάδων.
Εισάγει τον θεσμό του «εκπαιδευτικού εμπιστοσύνης», που ακόμα και ως όρος είναι προσβλητικός, εξαφανίζοντας τη σοβαρότατη ανάγκη της κοινωνικής και ψυχολογικής στήριξης των μαθητών που απαιτεί την πρόσληψη και παρουσία του απαραίτητου επιστημονικού προσωπικού (κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι κ.λπ.) σε όλες τις σχολικές μονάδες, και μεταφέροντας την ευθύνη, για μία ακόμα φορά, πάνω στις πλάτες των εκπαιδευτικών.
Προχωρεί σε ίδρυση ξενόγλωσσων προπτυχιακών τμημάτων στα ΑΕΙ με δίδακτρα, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων, καθώς και στην αυστηροποίηση του καθεστώτος των μετεγγραφών των φοιτητών.  
Ως Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Καλλιθέας, ζητάμε το Πολυνομοσχέδιο αυτό να αποσυρθεί. Η απάντηση του γονεϊκού κινήματος πρέπει να είναι μαζική, δυναμική και μαχητική. 
Σε κάθε περίπτωση, διαφυλάττουμε την ενότητα και τη συλλογικότητά μας.
Ζητούμε την άμεση απόσυρση του Νομοσχεδίου και την έναρξη του διαλόγου μεταξύ Υπουργείου, εκπαιδευτικών, γονέων με κέντρο το μαθητή και τη Δωρεάν Παιδεία.
Για το ΔΣ
Η Πρόεδρος
Ευσεβία (Βούλα) Κοσμίδου
Η Γεν. Γραμματέας
Βασιλική Κολυβίρα